RICOH GR III – EEN REVIEW NA GEBRUIK VAN EEN JAAR

Als fotograaf met meerdere camera’s sta ik voor de uitdaging om telkens één te kiezen. Mijn kast barst van de opties, elk met eigen kenmerken, waardoor kiezen een spel wordt van compromissen en mogelijkheden.

Als fotograaf ben ik gezegend met het feit dat ik meerder camera Bodies mag bezitten en gebruiken. Soms tijdelijk. Soms meer permanent. Net als de meeste fotografie enthousiasten bezeten met enige keuze paralyse en een vleugje G.A.S. heb ik dat ook een kast die uitpuilt met camera’s. Soms kan dit lastig zijn. Je kan namelijk, maar met 1 camera tegelijk fotograferen (of misschien 2). En meestal heb je maar er maar 1 nodig. En iedere camera heeft weer zijn eigen krachten en zwaktes.

De meeste Bodies die ik heb zijn dan ook analoog. Omdat ze mooi zijn en omdat ze ooit een belangrijke rol speelden in de historie van de fotografie. Ik zou dan ook willen zeggen dat je ten hoogste 2 camera’s nodig hebt als je het type fotografie doet wat ik doe. 1 body met alle lenzen en maximale resolutie en compactheid. En 1 body die je makkelijk en altijd bij je hebt. De beste camera is ook de camera die je bij je hebt. In meeste gevallen is dat he telefoon. Wat die is heerlijk compact. Maar toch ben ik vaak op zoek naar een camera die en compact is en ook daadwerkelijk een camera is. Niet een app op een apparaat. Voor mij was dat dus het afgelopen jaar, en ook in de toekomst de Ricoh GR iii ook wel bekend als de Ricoh GR iii.

Ricoh GR3

DE SENSOR

De sensor in de Ricoh GR iii is er eentje met 24.24 megapixels. Het is een CMOS-sensor en de kropfactor is APSC. Iets wat je in geen enkele andere Compact camera zal tegenkomen. Meeste compact camera’s zitten op 4/3de of 1 inch sensors. Dit heeft daadwerkelijke voordelen voor scherpte en renditie van je beelden. De kropfactor is dan ook 1.53. Wat prima samen gaat met de lens op de camera. Dit paar samen leveren dan ook uniek scherpe beelden op. Het ISO-bereik van de sensor is 100-104000. Zelf zou ik niet boven de 1600 gaan. Maar ook dan levert de sensor nog prima beeldkwaliteit op. Ricoh heeft geen eigen RAW-formaat in de camera gestopt. Ook al slaat hij de files wel op met een unieke R voor de nummering. Nee in de camera worden de beelden van de sensor in DNG-formaat opgeslagen. Een flexibel formaat van Adobe dat naast een breed dynamisch bereik ook nog eens kleinere en flexibelere files oplevert. En het scheelt je tijd tijdens het importeren in Lightroom. Omdat je niets hoeft over te zetten. Het pixelformaat van de beelden zonder crop (de Ricoh GR iii heeft hier ook een optie voor) is 6000 x 4000.

Amsterdam museumplein genomen met de Ricoh GR3

DE LENS

De lens van de camera is net als alles aan de bodie van eigen makelarij van Ricoh zelf. Het is een 18.3mm lens dat met de kropfactor van de camera neerkomt op een 28mm lens. Zelf vindt ik dit een van de beste afstanden voor een camera die je voor veel verschillende fotografie gaat inzetten. Zelf doe ik veel stadsfotografie en architectuur. Daar is een zo breed mogelijk blikveld natuurlijk nodig. Maar 28mm heeft ook nog genoeg telefoto elementen dat je er ook goede portretten van kan nemen. De camera is dan ook perfect en gemaakt voor straatfotografie. Zoals ik al eerder zei is de lens erg scherp. De lens klapt terug in het frame van de camera als deze uitstaat of in slaap valt. Van aan naar uit. En van uit naar aan is de camera echt super snel en klaar voor actie. De lens heeft maximaal diafragma van f/2.8. Maar is na mijn bevindingen scherp over zijn hele bereik. Zelf schiet ik meestal op f/8 en f/2.8. Nog een ander handig aspect aan de lens is de mogelijkheid dat deze ook een macrostand heeft. Waar door de minimale scherpteafstand een heel stuk kleiner wordt. Dit werk best goed en levert acceptabele macrobeelden op. Dit is echter geen vervanging voor een echte macrolens. Maar goed een macrolens past dan weer niet in je broekzak.

DE AUTO FOCUS VAN DE RICOH GR III

Online valt er te lezen dat de autofocus van de Ricoh GR iii niet de snelste is. Iets wat straatfotografen natuurlijk wel nodig hebben. Zoals ik de camera gebruik heb ik hier echter geen last van. En ik zou willen zeggen dat de snelheid van de Autofocus helemaal niet langzaam is. Deze is gewoon gemiddeld tot bovengemiddeld. Er zijn echter altijd snellere auto focus systemen. Dat is zeker waar. De snelheid waarmee de camera klaar is tussen uit en aan is echter wel een functie die het snel kunnen fotograferen een stuk beter maakt. Ook heeft de Ricoh GR iii nog een truckje. Namelijk heeft deze een automatische zone-focus setting. In het menu is deze focusafstand in te stellen. Bij mij staat deze op 1.5 meter.  Is deze modus actief dan kan je door snel die focus knop helemaal in te drukken de camera gelijk op 1.5m laten scherpstellen en de foto laten maken. Deze functie lost het auto-focusprobleem in die situaties helemaal op. En in andere situaties zou deze zich helemaal niet voor moeten doen. Het is geen actie camera en hij moet ook niet gebruikt worden voor super snelle actie. Hier zijn betere en andere camera’s voor. Ik zou de camera dan ook een 9/10 geven voor deze categorie.

De munttoren in Deventer genomen met de Ricoh GR3

MIJN EIGEN SETUP

Zoals je in de beelden in de sectie van de body kan zien heb ik wat extra accessoires gekocht om de camera nog beter bruikbaar te maken. Dit komt de draagbaarheid iets minder ten goede. Maar dat maakt mij niet uit. Hij past nog steeds in je jaszak en zeker in een kleine tas. Zo heb ik een andere grip gekocht voor de body. Mijn mening is dat dit het profiel van de camera nog mooier maakt en zeker toedraagt aan het gemak. Daarnaast heb ik een accessoireset gekocht met een dop voor de lens en een thumbs-up. Als laatste ook een Uv-filter voor de voorkant van de lens. Dit niet omdat ik geloof dat een Uv-filter echt beschermend is of je foto’s beter maakt. Dit is niet zo. Ik heb deze omdat het ontwerp van camera’s met geïntegreerde lens soms stop naar binnen halen en deze op de sensor komen. Tot nu toe geen stop op mijn lens. Afkloppen dus. De beschermingsring op de lens ben ik al snel kwijt geraakt. Deze is te verwijderen voor extra accessoires van Ricoh. Zoals een lens-hood of groothoek adapter. De 2de ring is echter nog nooit van de camera gevallen. Dus ik ga ervan uit dat dit geen echt probleem is.

De Bergkerk in Deventer met bloemen genomen met de Ricoh GRIII

SAMENVATTING VAN MIJN REVIEW VAN DE RICOH GR III

In deze review veel lof over de camera. Natuurlijk is deze niet perfect. Geen enkele camera is dat. Wat ik soms mis is toch een zoeker. Maar daar is de body te compact voor. En ik snap de filosofie die er toe geleid heeft dat deze niet op de GR-serie zit. Ondanks dat de GR1 die analoog was deze wel heeft. Een externe zoeker is mogelijk. Maar het scherm en touchscreen is goed. En het is niet echt nodig. Met 28mm kan je de compositie met je ogen doen. Kort gezegd: De Ricoh GR iii is een geweldige camera voor zijn prijs en formaat. Met een goede sensor die goede beelden oplevert. Hij is snel, handig en zeker de beste camera die je meestal bij je hebt.

Wil je ook graag weten hoe we samen fotografie kunnen inzetten?